کد مطلب:137403 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

جعفر طیار (عمو و پدر شوهر)
از جمله نعمات و بركات الهی بر انسان این است كه حضرت محمد صلی الله علیه و اله و رسالتش را توسط خانه ی نفوذ ناپذیر ابوطالب، عزیز گردانید و یاری كرد، و اگر خداوند حضرت را بر مهتران و بزرگان و ستمگران قریش مبعوث می كرد در حالی كه هیچ پشت و پناهی از قومش مانند ابوطالب و همسر و اولادش برای او قرار نمی داد، هر آینه وضعیت پیامبر صلی الله علیه و اله مانند وضعیت سپاهی بود كه بدون سلاح و تجهیزات جنگی مقابله كند. در قرآن كریم پیرامون قصص و تاریخ پیامبران گذشته آمده است كه كافران و منكران به پیامبرشان «حضرت شعیب» گفتند: «و لولا رهطك لرجمناك، و ما


انت علینا بعزیز». [1] .

تو در میان ما شخصی بی ارزش و ناتوانی، و اگر ملاحظه ی طایفه ی تو نبود سنگسارت می كردیم كه تو در نزد ما عزت و احترامی نداری.

و همچنین اگر خانه ی ابوطالب و خاندان وی نبود، سرگذشت پیامبر صلی الله علیه و اله مانند سرگذشت حضرت زكریا و یحیی و دیگر پیامبران می گردید كه قبل از نشر و بلوغ و به ثمر رساندن رسالتشان، به دست اسرائیلیان كشته می شدند. این ابوطالب بود كه در كنار حضرت محمد صلی الله علیه و اله ایستاده و به طرفداری از او به همگان اعلان كرد كه هر گونه اسائه ادب و توطئه علیه او را مانع خواهد شد؛ و همسرش فاطمه بنت اسد نیز از آن روزی كه عبدالمطلب وفات كرد خود را وقف خدمتگزاری به حضرت نمود؛ و علی علیه السلام و جعفر طیار نیز به تصدیق و یاری رسول خدا صلی الله علیه و اله از همه پیشی گرفتند؛ و هر چه دروغ پردازان و حرافان در تضعیف این خانه و خاندان تلاش كردند، ره به جایی نبردند مگر اعتراف به این مطلب كه خانه ی ابوطالب اولین خانه ای بود كه در آن بذر اسلام پاشیده شد، و ایشان نخستین بازوان و قدرت هایی بودند كه اسلام و پیامبرش را یاری كردند.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله چنان مبارزاتی با سران مشرك قریش نمود كه آنها عاقبتی جز مرگ برای حضرت در نظر نداشتند، او با مبارزات خود، خدایان دروغین مشركین را رسوا كرد، عقلای ایشان را به سفاهت و نادانی محكوم نمود، و سركشان و ثروتمندان قریش را كه


در فكر مال اندوزی بوده، و به فقرا كمك نمی كردند، مورد لعن و نفرین خود قرار داد؛ لذا مشركین راهی جز كشتن پیامبر صلی الله علیه و اله نمی دیدند. اما چه كسانی بودند كه حضرت را در برابر ایشان جسور كرده و پشتوانه او بودند؟ و چه كسانی باعث شدند تا خانه ابوطالب به سنگر مبدل شود؟ (البته امدادهای الهی و اتكال رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله به پروردگار متعال جای خود دارد).

قبلا اشاره شد كه ابوطالب و همسرش برای به انجام رسیدن رسالت پیغمبر صلی الله علیه و اله پشتوانه محكمی بودند، حال درباره ی جعفر یكی از پشتوانه ها و یاران قدرتمند رسول الله صلی الله علیه و اله سخن می گوییم؛ زیرا او پدر «عبدالله» شوهر حضرت زینب علیهاالسلام بود.


[1] سوره ي هود، آيه 91.